piątek, 25 listopada 2011

Badania mediów pod kątem równości płci

Informacje na temat badania mediów pod kątem sposobu prezentowania płci można znaleźć w dwóch raportach: "Polityka równości płci. Polska 2007" oraz "Gendermeria – równościowy monitoring. Brak misji na wizji i wizji w edukacji. Media publiczne i polityka edukacyjna na rzecz równości płci". W pierwszym z raportów autorkami rozdziału poświęconego płci w mediach są Izabela Kowalczyk, Edyta Ziarkiewicz i Joanna Piotrowska. Joanna Piotrowska jest też redaktorką raportu Gendermierii opublikowanego przez Fundację Feminoteka, której jest założycielką. Prowadzi też zajęcia "Gender monitoring. Warsztaty krytyczne." na studiach podyplomowych Gender Studies w Instytucie Badań Literackich Państwowej Akademii Nauk. Studenci tego przedmiotu po teoretycznym zapoznaniu się z tematem badania mediów, przeprowadzają własne badania, z których relacje publikowane są na stronie Feminoteki. Badania na ten temat, przeprowadzone przez Demoskop, są przytoczone również w tekście B. Frątczak-Rudnickiej - "Kobiety w reklamie – kobiety o reklamie", opublikowanym w książce "Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu" pod redakcją R. Siemieńskiej. Badania te miały na celu sprawdzenie jaka płeć według respondentów w lepszy sposób reklamowałaby produkty takie jak: środki czystości, żywność, alkohol, samochody, leki, usługi ubezpieczeniowe. Badano też opinie respondentów na temat stylu życia prezentowanego w reklamach. Badanie wizerunku płci w reklamach przeprowadziła też Katarzyna Dziewanowska. Wyniki zostały opublikowane w pracy "Wizerunki kobiet w reklamie telewizyjnej w Polsce". Badanie to miało za zadanie przedstawienie bieżącej struktury reklam telewizyjnych pod względem upowszechnianego wizerunku kobiet. Reklamy były badane przez autorkę pod kątem roli, jaką odgrywała postać kobieca, jej wieku, miejsca w jakim przebywała, jej kontaktu z otoczeniem, adresata reklamy, płci narratora i typu reklamowanego produktu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz